تعرفه ارزشی بر واردات رسمی چای بی اثر است

تعرفه ارزشی بر واردات رسمی چای بی‌اثر است
عضو هیئت علمی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: تعرفه ارزشی اعمال شده بر واردات رسمی چای در ایران بی‌اثر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، امید گیلان‌پور بعد از ظهر امروز در همایش یک‌روزه اقتصاد چای به روند معکوس تعداد فعالان و شدت تولید ثروت در باغ چای، کارخانه چای و بازار چای اشاره کرد.
وی با برشمردن برخی از خصوصیات تجارت چای در ایران اظهار داشت: ایران کشور بزرگ وارد کننده و کشور کوچک صادر کننده چای است.
عضو هیئت علمی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی ادامه داد: ایران چای مرغوب را از کشورهای عمده صادر کننده چای جهان وارد کرده و چای با کیفیت پایین را به کشورهای منطقه صادر می‌کند و قیمت چای صادراتی ایران ارتباطی به قیمت جهانی این محصول ندارد و تنها سیاست مرزی اعمال شده برای کنترل واردات چای در ایران تعرفه ارزشی است.

* تعرفه ارزشی بر واردات رسمی چای ایران بی‌اثر است
وی با اشاره به اینکه تعرفه ارزشی اعمال شده تقریبا بر واردات رسمی چای در ایران بی‌اثر است، افزود: با توجه به میزان نوسانات قیمت در بازار جهانی چای تعرفه ارزشی ابزار ناکارآمدی برای چنین بازاری محسوب می‌شود.
گیلان‌پور بیان کرد: در تجارت چای، روند تغییرات قیمت چای صادراتی از ایران و وارداتی به ایران هیچ تناسبی با یکدیگر ندارد.
به گفته وی، نوسانات روند قیمت جهانی چای در یک دوره ۱۰ ساله نشان داده است که این تغییرات بسیار شدید است و نیازمندی ایران به واردات چای منجر به تاثیر پذیری قیمت چای داخلی می‌شود.

* تعرفه سهمیه‌ای مناسبت‌ترین تعرفه برای تجارت چای ایران است
عضو هیئت علمی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با ارائه تعاریف انواع تعرفه‌ها شامل تعرفه ارزشی، تعرفه معین، تعرفه مرکب، تعرفه مخلوط و تعرفه فصلی، تعرفه سهمیه‌ای را مناسب‌ترین تعرفه برای تجارت چای در ایران دانست.
عامل خوشه صنعتی چای کشور نیز در این مراسم به نحوه شکل‌گیری خوشه، وظایف و دامنه فعالیت‌های آن و اهمیت تشکیل خوشه های صنعتی پرداخت.
سید بابک صلواتیان اظهار داشت: اگر رویکردهای گذشته تمرکز بیشتری بر اقتصاد کلان داشته‌اند، اکنون کسب و کار کوچک و خرد مورد توجه و تأکید بیشتری قرار می‌گیرند.
وی در تعریف خوشه صنعتی گفت: خوشه صنعتی به واحد‌های کسب و کار متمرکز در یک منطقه جغرافیایی که با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، محصولات و خدمات مشترکی را تولید و ارائه کرده و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترکی نیز برخوردار هستند اطلاق می‌شود.

* خوشه‌های صنعتی چای رویکردی برای صنعت چای کشور
صلواتیان با بیان مشخصه‌های خوشه‌های پویا، افزود: این خوشه‌ها شامل تولید در حداکثر ظرفیت، تأسیس و رشد کسب و کارهای جدید (شرکت‌های جدید)، تخصصی شدن مستمر فعالیت‌ها، وجود قابلیت نوآوری و افزایش فرصت‌ها و کاهش تهدیدهاست.
عامل خوشه صنعتی چای کشور ادامه داد: امیدواریم خوشه صنعتی چای بتواند با یک موجودیت مجازی و رویکردی برای حل مسئله باشد و منافع تمام ذی‌نفعان حوزه کشت و صنعت چای را تامین کند.
کانون هماهنگی دانش و صنعت چای با همکاری سندیکای کارخانه‌های چای شمال اقدام به برگزاری همایش یک‌روزه اقتصاد چای در لاهیجان کرد.
در این همایش صاحبان صنایع چای‌سازی، مدیران دستگاه‌های دولتی و محققان و دانشگاهیان حضور داشتند

منبع سازمان چای
/ 0 نظر / 6 بازدید