Tata tea، دومین تولید کننده چای در جهان

شرکت چای Tata را می توان در زمره اولین شرکت های چند ملیتی هندوستان نامید که در حقیقت نام ابتدای آن tata finlay بود. شرکت دارای دو سهام دار بود که یکی شرکت Tata هند و دیگری شرکت james finlay انگلستان ولی در سال 1983، Tata هند تمامی سهم شریک خود را نیز خریداری نمود و نام شرکت به tata tea Ltd. تغییر یافت.

در اواسط دهه 1980، چای Tata خود را با بازاری به شدت پر نوسان در قیمت مواجه دید و برای مقابله با آن، اقدام به عرضه محصول خود با برند اختصاصی Tata یعنی kanan Devan نمود. این محصول در بسته بندی پلی پک عرضه شد. از این رو Tata را می توان اولین استفاده کننده از این نوع بسته بندی در هند نامید.

چای Tata پس از تملک شرکت tatly انگلستان، هم اکنون تبدیل به دومین تولید و عرضه کننده چای در دنیا شده است که در 40 کشور حضور دارد. مزارع مورد استفاده این شرکت در هند و سریلانکا واقع می باشند. این شرکت فقط در زمینه چای فعال نبوده و در واقع 12% گردش مالی این شرکت را چای فله، قهوه و سرمایه گذاری های مختلف تشکیل می دهند.

دفتر اصلی شرکت در کلکته واقع است و در 26 ایالت هند، دارای مزارع چای گسترده ای است این مزارع در مجموع 15 هکتار مساحت دارند و سالانه بیش از 40 هزار تن محصول چای سیاه را تولدی می کنند. شرکت در امر توزیع بسیار قوی عمل کرده و محصول خودرا در شبکه بسیار گسترده ای از فروشندگان که تعداد آنان به 7/1 میلیون فروشنده می رسد، توزیع می کند. Tata همچنین در امر تحقیق و توسعه نیز فعال بوده و دارای دو مرکز تحقیقاتی در ایالت های آسام و بنگلوار می باشد. در این مراکز تمامی مسایل مرتبط با چای مورد بررسی علمی واقع شده و برای اصلاح محصولات اقدام می شود.

این شرکت به صورت سهامی عام اداره شده و 23% از سهام خود را در بورس عرضه کرده است. علاوه بر آن، شرکت های سرمایه گذاری خارجی، هندی های ساکن در کشورهای دیگر و یکی دو شرکت خارجی، در مجموع 18% از سهام را در اختیار دارند، 29% از سهام در اختیار خود شرکت Tata می باشد و از این رو عمده ترین سهام دار نیز محسوب می شود. باقی مانده سهام نیز متعلق به چند بانک و موسسه مالی دیگر می باشد.

Tata tea از نظر تولید دومین تولید کننده چای در هند می باشد ولی از نظر در دست داشتن بازار، گوی سبقت را از شرکت های چای hidustan lever ربوده و برند tata tea premium دارای بیشترین سهم بازار می باشد. در حقیقت این شرکت دارای 5 برند می باشد و هر یک از این برندها پاسخ گوی تقاضای قشر خاصی از مصرف کنندگان می باشند.

برند tata tea Gold  نوع گران قیمت و درجه یک چای، tata tea premium از نوع عادی ولی با کیفیت بالا و در نهایت tata tea Agni از نوع ارزان قیمت چای محسوب می شوند.

پس از خریداری شرکت tatly ، این برند نیز در هند عرضه شد که البته سهم ناچیزی از بازار را در اختیار داشته و محصولی جدید محسوب می شود. از دیگر محصولات tata که به صورت منطقه ای عرضه می شوند می توان به برندهای chakra و Gemini اشاره داشت. پیشتر به تملک tatly اشاره داشتیم، بد نیست بدانید که این شرکت 26% از سهم بازار بریتانیا و 40% از بازار چای کانادا را در اختیار دارد. tatly همچنین تولید کننده چای سرد با برند tea of life می باشد که از استقبال خوبی برخوردار بوده است.

Tatly زمینه فعالیت در نوشیدنی های آماده مصرف را مناسب دیده و تولیدات جدیدی نیز روانه بازار کرده است. ابتدای این روند با عرضه tea of life بود ولی پس از آن chai latte را با برند Chayya به مصرف کنندگان معرفی کرد. این محصول نیز حضور خود را خوب آغاز کرده و آینده ای روشن را نوید می دهد. از دیگر نوشیدنی های تولیدی Tatly می توان به انواع چاپ های میوه ای و چای با خواص گیاهان درمانی نام برد. Tatly برای ماندن در کوران رقابت از بسته بندی های خاصی سود می برد که stay fresh یکی از آنهاست.

Tata coffee نیز از محصولات مرغوب بازار محسوب می شود چرا که Tata تولید کننده 6 مدل از 10 مدل قهوه برتر را در سبد تولیدات خود دارد. به ویژه پس از تملک شرکت تولید قهوه 8 o'clock ، از حضور قدرتمندی در بازار ایالات متحده برخوردار است.

Tata برای پشتیبانی تملکات انجام شده، اقدام به انجام فعالیت های اقتصادی جانبی نموده است. دلیل این امر بیشتر به دلیل عدم افزایش فروش شرکت طی سال های 2003 تا 2005 می باشد و Tata با این اقدامات موفق شد درآمد خود را از 1/14 به 18% ارتقاء دهد.
یکی از استراتژی های اصلی tata tea افزایش هر چه بیشتر سهم بازار در کنار پیشرفت در بازارهای جهانی است. برای نیل به این هدف، Tata سعی در شناسایی بازارهای پر مصرف چای و حضور هر چه پررنگ تر در آنهاست. برای احاطه بیشتر به بازار هدف، ایجاد نمایندگی از اهمیت بالایی برخوردار است و در همین جهت نمایندگی آمریکای شمالی Tata در سال 1987 راه اندازی شد. پس از آن شرکت راه سریلانکا را در پیش گرفت. این دو اقدام تاثیر مثبت بالایی در موفقیت Tata داشت ولی مدیران شرکت عدم شناخت جهانی برند خود را به شدت احساس می کردند، از این رو در سال 1995 اولین تلاش خود جهت خریداری Tatly که در آن زمان دومین تولید کننده و بسته بندی کننده چای پس از unilever در جهان بود را انجام داد ولی با شکت مواجه شد. این عدم موفقیت باعث نا امیدی مدیران نشد و آنان اولین موقعیت به دست آمده در سال 2000 را به خوبی شناسایی کرده و از آن نهایت استفاده را بردند. تملک Tatly مهم ترین رویداد تاریخ Tata محسوب می شود. مهم از این نظر که درآمد سالانه Tatly حدود 280 میلیون پوند بود که این رقم 3 برابر درآمد سالانه Tata محسوب می شد. ارزش قرارداد خرید Tatly 272 میلیون پوند بود و در همان سال به عنوان بزرگ ترین خرید سهام یک شرکت بین المللی توسط یک شرکت هندی معرفی شد. پس از آن Tata فقط unilever را به عنوان رقیب بالای سر خود می دید.

این خرید، حضور Tata را در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی و همچنین استرالیا میسر نمود و با توجه به در دست داشتن بازار چندین کشور در حال توسعه توسط Tata ، نفوذ شرکت در بازارهای جهانی به یکباره دو برابر شد.

لازم به ذکر است که Tatly دومین برند جهانی چای کیسه ای نیز می باشد و هم اکنون 3/2 از کل گردش مالی Tata tea را تامین می کند. همچنین کارخانه چای کیسه ای این شرکت در ایگلاس کلیف در شمال شرق انگلستان بزرگ ترین کارخانه چای کیسه ای در جهان است. از کشورها و مناطق تحت پوشش محصولات tata Ltd می توان به آمریکای شمالی؛ غرب اروپا، استرالیا، روسیه، قزاقستان، لهستان، غرب آفریقا و خاورمیانه اشاره کرد. هم اکنون 70% از درآمد سالیانه Tata از خارج هندوستان تامین می شود. پس از خرید Tetley ، Tata محصولات این شرکت را در پاکستان عرضه کرد و طی یک همکاری با ACI، Tetley را به بنگلادش نیز م عرفی کردند. مدیران Tata به این نیز قانع نشدند و دست روی چای های خاص Good Earth تولید ایالات متحده گذاشتند. ارزش این قرارداد 32 میلیون دلار بود. Good Earth سالانه 16 میلیون دلار محصول در ایالات متحده فروش دارد. محصولات این شرکت عبارتند از چای سفید، سیاه، گیاهی، وانیلی و چای با خواص پزشکی. سهم Good Earth از بازار چای خاص ایالات متحده 7/3% می باشد و کارخانه این شرکت در سانتاکروز کالیفرنیا واقع است.

همچنین Tata tea طی قراردادی موفق شد سهام عمده شرکت اصلی تولید کننده چای در جمهوری چک، JEM-A را خریداری نماید. JEM-A را خریداری نماید. JEM-A حداقل 27% از سهم بازار چای این کشور را در اختیار دارد و گردش مالی آن سالانه 300 میلیون کرون یا 5/12 میلیون دلار می باشد. JEM-A از سال 1974 به عنوان یک شرکت دولتی وارد تجارت چای شد ولی پس از جدایی دو کشور چک و اسلواکی JEM-A به گروه شرکت های Alima پیوست. تولیدات این شرکت شامل انواع چای سیاه، سبز، میوه ای و چای با خواص درمانی می شود. کارخانه این شرکت در جنوب شرقی پایتخت چک پراگ قرار دارد. این قرارداد منجر به تغییر نام شرکت نشده و نخواهد شد و JEM-A با همان برند به فعالیت خود ادامه می دهد. شایان ذکر است که اخیرا JEM-A به دلیل کیفیت بالای محصولات تولیدی، موفق به کسب جایزه کیفیت برتر شد و برای سالیان متمادی خود را در میان 100 شرکت تولیدی برتر جمهوری چک حفظ کرده است.

از دیگر موفقیت های Tata می توان به ورود به عرصه آب های آشامیدنی اشاره داشت که با تملک 30 درصدی Glaceau تولید کننده برند vitamin water انجام پذیرفت.

ارزش این قرارداد 677 میلیون دلار بود که Tata آن را به TS6، صاحب شرکت پرداخت کرد. با این اقدام، Tata به یکی از سهام داران عمده این برند تبدیل شد. می توان سود دهی این قرارداد را قطعی دانست چرا که استفاده از این نوع آب آشامیدنی که حاوی ویتامین می باشد، با توجه به انقلاب سلامتی به راه افتاده در آمریکای شمالی، افزایش چشم گیری یافته و این رشد همچنان ادامه دارد.

ارزش بازار جهانی چای بسته بندی شده 3/20 میلیارد دلار و چای آماده مصرف در بطری 5/24 میلیارد دلار می باشد. در حال حاضر Tata و شرکت های تابعه آن همچون Tetley، حدود 53% از بازار جهانی چای را در اختیار دارند و این نشان گر این مهم است که هنوز هم جا برای نفوذ بیشتر به این بازار وجود دارد. Tata در توسعه فعالیت های خود تغییر ذائقه مردم از چای سیاه به چای های جدید همچون چای میوه ای، چای با خواص دارویی و درمانی، چای سفید و چای سبز را در نظر دارد.

حضور در بازارهای کشورهای دیگر، همواره به صورت نمایندگی پخش امکان پذیر نیست چرا که این امر می تواند هزینه بر و در عین حاال زمان بر نیز باشد ولی خرید و تملک شرکت های موفق یعنی سوددهی از اولین لحظه عقد قرارداد. Tata هنوز هم به تملک شرکت های جدید در کشورهای دیگر به چشم موفقیت و نفوذ بیشتر در بازارهای جهانی می نگرد و آن را به طور ختم ادامه خواهد داد.منبع مجله فناوری و بسته بندی

/ 0 نظر / 17 بازدید