نمایشگاه چای

نمایشگاه بین المللی چای


 

پنجمین نمایشگاه بین المللی چای با حضور بازرگانان وتولید کنندگان چای و ماشین‌آلات بسته‌بندی درسالن دریای نور هتل استقلال تهران برگزار شد.
 
دراین نمایشگاه سه روزه که با استقبال کمی از سوی مصرف کنندگان روبرو بود،کشورهای ایران،اندونزی،‌سری لانکا وهند حضور داشتند.
 
هند به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان چای در دنیا با اعتراض به مصوبه وزارت بهداشت وگمرک ایران مبنی بر پرداخت 7 میلیون تومان در دو نوبت به عنوان تعرفه نظارت وحضور در کشورخارجی از حضور پررنگ در نمایشگاه امسال خودداری کرد.
 
تعرفه 7 هزار دلاری ایران برای حضور درنمایشگاه نسبت به کشورهایی نظیر امریکا که یک هزار و 500 دلار است غیر منطقی وبالا به نظر می رسد.
 
درهر حال از 30آبان ماه تا 2 آذر ماه سال جاری نمایشگاه بین المللی چای با کمترین میزان اطلاع رسانی برگزار شد وبدون هیچ حاصلی به پایان رسید.
 
گفت وگو مفصل ماهنامه فناوری و توسعه صنعت بسته‌بندی با رئیس سندیکای چای شمال مقدمه‌ای شد برای یک گزارش کامل از وضعیت صنعت چای در ایران.
 
درچند بخش،موضوع وضعیت چای را مدنظر قرار داده‌اید که در ادامه می خوانید،تقابل متقارن روستایی گیلان(نماینده دولت) با سندیکای کارخانجات چای شمال سعید رحمت سمیعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارخانجات چای شمال درگفت وگو با خبرنگار ماهنامه فن ‌آوری وتوسعه صنعت بسته‌بندی می گوید: درسال گذشته 156 کارخانه فعال بودند اما امسال تعداد کارخانجات چای به 115 کارخانه رسیده است. وی می افزاید: صنعت چای ایران در چند سال گذشته به دلیل واردات گسترده چای خارجی و بدهی سنگین کارخانه‌های چای خشک کن به بانک‌ها با بحران مواجه است.
به گفته سمیعی درطول یک سال اخیر 41 کارخانه تعطیل شده وهزارو 600 کارگر کارخانه‌های چای دراستان گیلان بیکار شده‌اند.
 
خرید تضمینی برگ سبز چای یکی از راه‌هایی است که دولت برای مقابله با بحران چای در پیش گرفته است وبا کارخانه‌ها برای خرید برگ سبز چای قرارداد امضا کرده است.
 
اما سمیعی می گوید:دولت به دلیل بدهکاری یک میلیارد و 700 میلیون تومانی برخی کارخانه‌های چای با این کارخانه‌های بدهکار قرارداد نبسته واین کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند. روش کار به این ترتیب است که سازمان تعاونی روستایی به نمایندگی از دولت درکارخانه‌های چای شعبه‌ای برای خرید برگ سبز چای ایجاد می کند وکارخانه‌ها جای مورد نیاز خود را از تعاونی روستایی خریداری کنند اما چون امسال دولت یا کارخانه‌های بدهکارقرارداد نبسته،این کارخانه‌ها عملا تعطیل شده‌اند.
 
اما فرهاد دواچی،ریس روابط عمومی سازمان تعاون روستایی استان گیلان نظر متفاوتی دارد او که درواقع نمایده دولت است،‌می گوید : تا سال 78 به مدت 40 سال کار خرید وبازرگانی چای در انحصار دولت بود اما از این سال به بعد صنعت چای کشور خرید برک سبز وفرآوری چای خشک به بخش خصوصی واگذار شد.
 
دواچی می افزاید: از سال 78 تا سال 84 کارخانجات از یک سو وام‌ها و تسهیلات میلیاردی از دولت برای خرید برگ سبز دریافت کردند واز سوی دیگر آنقدر برگ سبز چایکاران با بی انصافی مفت خرید می کردند (کیلویی 20تا 50تومان) که داد همه کشاورزان درآمد.
 
دواچی خاطر نشان می کند: با تکلیف دولت برای خرید چای با نرخ مصوب از سال 84 ،‌کشاورزان چایکار مجالس جشن سپاسگذاری از دولت به عنوان شکرانه برگزار کند.
 
دواچی دراین گفت وگو تصریح کرد: درسال جاری زراعی از 180 کارخانه چای‌ساز شمال کشور 158 کارخانه با قبول شرایط، یا تعاون روستایی همکاری می کنند وکارخانجات باقی مانده به دلیل عدم پرداخت دیون سال‌های گذشته از راه‌های قانونی منع قرارداد شده‌اند.
 
فرهاد دواچی به ادعای مسئولین کارخانجات چای شمال نیز پاسخ می دهد. وی می گوید: اندک کارخانه‌های تعطیل شده به سیستم بانکی،بدهکارند مظلوم نمایی وبحران آفرینی آنها برای بخشش دیون بانکی است.
 
 
 
نگاهی به وضعیت صنعت چای ایران بعد از انقلاب 57
 
شاید هیچ کس باور نمی کرد چایی که آن سوی آب‌های شرقی دنیا متولد شد روزی این چنین با زندگی ایرانیان عجین شود. ایرانیانی که بیش از ورود چای از دانه‌های قهوه برای تهیه نوشیدن استفاده می کردند به تدریج چنان با چای خو گرفته که بخشی از آداب و رسوم‌شان شد و به پشتوانه استقلال بالای چای لاهیجان این شهر به پایتخت چای ایران شهرت یافت.
 
اما چای نیز با ورود به چرخه اقتصاد مبتنی بر کشاورزی دراستان سرسبز شمالی وبه خصوص گیلان،‌دغدغه‌هایی را که هر محصول عمده دیگر داشت،‌همراه خود دید که مهم‌ترینش چیزی نبود جز دغدغه فروش.
 
از ابتدا عمل ‌آوری برک سبز چای درایران با ورشکستگی تاجران چای امری عادی وبدیهی بوده واعتراض چایکاران درفصل برداشت،اتفاقی هر ساله.
 
می توان چنین نتیجه گرفت که مشکل چایکار ایرانی،مختص به چند سال اخیر نیست اما می توان گفت که دراین چند سال وضع بدتری بر فضای چای و چایکاری حاکم بوده است.
 
برنامه دولت سازندگی،‌پس از جنگ تحمیلی برای سروسامان دادن به صنعت تولید چای مانند بقیه برنامه‌ها،‌کوتاه مدت وبدون آینده‌نگری لازم بود. دولت دراین دوره اقدام به پرداخت وام‌های بلندمدت به کارخانه داران وتعیین ساز وکار خرید چای کرد. این روش درهر دوره به طور تاسف انگیزی بین خرید توسط تعاونی‌های روستایی (به نمایندگی از دولت) و خرید توسط خود کارخانه داران در نوسان بود.هر چند باز هم کارخانه‌های دولتی چای بیشتری تحویل می گرفتند وکشاورز چایکار به حق خود می رسید. این روند ادامه داشت تا این که دولت از سال 80 به بعد عملا از زیر بار خرید برگ سبز چایکاران شانه خالی کرد وبه بهانه ایجاد فضای رقابتی وافزایش کیفیت محصول،خرید برگ سبز را به کارخانه داران سپرد و بیشتر کارخانه‌های دولتی به حالت نیمه تعطیل درآمدند. این رویه نه تنها باعث رشد کیفیت نشد، که به کمیت هم ضربه زد.
 
بعضی از کارخانه داران سودجو که عمدتا صاحب کارخانه‌هایی در دل باغ‌های چای بودند از این وضع حداکثر استفاده را کردند.
 
برگ سبز با تعیین درجه مرغوبیتی پایین‌تر از حد واقعی وپرداخت مبلغ ناچیزی به کشاورز درکارخانه‌ها خریداری می شد ودر مواقعی همین مقدار کم نیز به بهانه این که در دولت پول کارخانه‌ها را نداده به وعده چند ماهه به کشاورز، برای پرداخت تبدیل می شد.این کارخانه داران با پولی که از دولت می گرفتند تا برگ سبز چای را خریداری کنند به ثروتی هنگفت دست یافتند. با این وضع کشاورزان چایکار کم کم نا امید از دریافت پول زحمت هر ساله‌شان،‌یکی یکی زمین‌های چایکاری خود را رها می کنند واین روندی است که هم اکنون نیز سرعت بیشتری گرفته است.
اما شاه بیت غزل نابودی چای،واردات این محصول از آسیای جنوبی بود. چای‌های با کیفیت که به گفته شاهدان گاهی درحد چای‌های درجه چندم ایران بوده‌اند،‌به مدد اسانس،‌قیمت ارزان وبه خصوص آماده شدن آسان‌ترنسبت به چای بدون اسانس ایرانی، چنان دل ازمشتریان داخلی ربود که حالا دیگر در کمتر فروشگاهی می توان چای خالص ایران پیدا کرد وحتی بسیاری از تولید کنندگان داخلی با افتخار بر بسته‌های چای خود می نویسند: صددرصد خارجی!
 
بر این مشکلات معضل قدیمی بودن بوته‌ها که گاه عمرشان نزدیک به 100 سال است،که بازده شدن باغ را نسبت به سال‌های ابتدایی بهره‌برداری وعدم استفاده از علم روز در مراحل کاشت،‌داشت وبه خصوص برداشت،‌کاهش شدید و روزافزون زمین‌های تحت کشت چای- که به دلیل مهاجرت ودست کشیدن کشاورزان از باغ‌ها و هجوم سرمایه‌داران به مناطق خوش آب وهوا را نیز باید افزود.
سیر تحول درصنعت چای کشور از سال 1384 وارد فاز دیگری شد. از سال 84 بر اساس مصوبه مجلس باردیگر کار خرید تضمینی برگ سبز چای به دولت واگذار شد واز این سال به بعد کشاورزان چایکار با آسودگی‌ بهای برگ سبز خود را براساس نرخ‌های مصوب شورای اقتصاد دریافت می کنند. اما مشکلات تولید وتوزیع چای درایران همچنان پابرجاست.
 
تولید چای خشک ایران در چند سال اخیر تقریبا پنجاه درصد کاهش یافته است واز شصت هزار تن به حدود 350هزار تن در سال جاری رسیده است. به صرفه نبودن برداشت برگ سبز چای برای کشاورزان واستاندارد نبودن برگ سبز چای تولیدی از جمعه مهم‌ترین عوامل کاهش حجم تولید است.
 
قدیمی بودن کارخانجات چای خشک کنی وپایین بودن تکنولوژی فرآوری،‌کیفیت چای تولیدی را به شدت کاهش داده وباعث شده بخشی از تولیدات سال‌های گذشته درانبارها بدون خریدار بماند.
بررسی وضعیت چای دریک سال گذشته سالیانه درحدود 100هزار تن چای به ارزش حداقل 300 میلیون دلار به کشور وارد شده است کشورایران به دلیل مصرف بالا درچای یکی از بزرگ‌ترین وارد کنندگان چای است وقاچاق چای به ایران سبب شده تا طبق آمار رسمی ایران در رتبه ششم دنیا قرار گیرد.
 
طبق اعلام رسمی ،‌آمار مصرف چای کشور درسال گذشته در حدود 130هزار تن است.این درحالی است که تولیدات،درسال جاری چیزی در حدود 25 الی 30 هزار تن بوده که مقایسه این ارقام نیاز کشور به واردات 100 هزار تنی به چشم می خورد.
 
عمده واردات چای ایران از کشور سریلانکا (سریلانکا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان چای است) سالیانه درحدود 300 میلیون دلار صرف واردات می شود.
 
صادرات ایران دریک سال گذشته روند صعودی خوبی داشته است. صادرات ایران به کشورهای آسیای میانه وعراق صورت گرفته است.میزان صادرات چای درصنعت     نخست سال درحدود 25 هزار تن ودرسال گذشته در حدود 42 هزار تن بوده است. چای ایران یکی از نژادهای خوب چای در دنیا است واز نظر کیفیت دارای جایگاه خوبی است و لی از لحاظ رنگ دارای ضعف‌هایی است. دلیل کم بودن صادرات چای ایرانی قیمت بالای آن است که کشورهای وارد کننده وبازارهای هدف تمایل بیشتری به خرید چای از کشورهای صادر کننده با قیمت ارزان دارند.
 
 

راهکارهای تحول وبازنگری اساسی درتکنولوژی صنعت چای ایران از نگاه دکتر محمدرضا کاظم پور فرد

 
 
  1. بهینه سازی کشت وداشت وبرداشت گیاه چای با توجه به روش‌های نوین ودرجهت بالا بردن میزان مواد موثره
  2. همراه نمودن کشت گیاهان دارویی با گیاه چای درجهت اقتصادی کردن کشت چای بالاخص گیاهان معطره مانند بادرنجبوبه (melissa officinalis) یا (pirerita menthe)ورون وغیره
  3. بهینه سازی واصلاح عملیات ونیز فرآوری چای سیاه شامل تبدیل روش ارتدکس C.T.Cبا بهینه سازی خشک کردن چای درجهت استفاده کمتر از سوخت وجایگزینی منبع حرارتی بخار واستفاده از سیستمهای مدرن.
  4. فرمولاسیون چای درجهت ایجاد عطر وطعم همسان با ذائقه مردن ایران وفرمولاسیون چای با گیاهان دارویی فوق به عنوان ترکیب درجهت ارتقای مزه وطعم ونهایتا رقابت با چای خارجی
  5. اصلاح بسته‌بندی چای درمبدا (کارخانجات چای سازی) واصلاح بسته‌بندی چای کیسه‌ای (TEA BAG)وتوجه به سیستم بسته‌بندی مدرن درجهت نیاز وخواست مصرف کننده.
  6. ایجاد صنایع جانبی چای شامل استخراج کافئین از ضایعات استخراج عطر وطعم ورنگ خوراکی و دیگر مواد موثره درچای وضایعات آن وتوسعه پروژه استخراج کافئین
  7. نگرشی به تولید چای سبز وجایگاه آن درمصرف
  8. کشت چای به صورت آبی درنقاط دیگر ایران مانند منطقه ورامین وجاهای دیگر
  9. بازنگری به استاندارد چای درایران ومطابقت آن با دانش روز واستاندارد جهانی 


چای در دنیا

بر اساس افسانه‌ای قدیمی چای را 2737 سال قبل از میلاد مسیح امپراتور چین کشف کرد.
گونه‌های مختلف گیاه چای به حالت وحشی در شمال هند (آسام) ومناطقی مانند تونکین ولائوس نیز می روید.
در حدود 800 سال پس از میلاد مسیح،‌لویو اولین کتاب را در زمینه چای نوشت و موفق شد پس از مدتی روش‌های متفاوتی از زراعت وتولید چای را درچین باستان مدون کند.به همین دلیل از سوی اپراتور وقت تشویق شد.
 
در کشور ژاپن اولین بار بذر چای را یک کشیش بودایی به نام نیمس،به منظور گسترش مذهب بودایی به این کشور وارد کرد.اولین اروپایی که از چای استفاده کرد یک پرتقالی مسیحی به نام پدر جاسبر معروف به کروز درسال 1560 بوده کشور پرتقال با بهره‌گیری از نیروی دریایی وتکنولوژی خود توانست اولین امتیاز بازرگانی را از کشور چین اخذ کند. پس از آن به کشور هلند انتقال یافت و سپس در سایر کشورهای اروپایی نیز رواج یافت.
فرانسه وهلند از جمله کشورهایی بودند که کل اروپا را به استفاده از چای تشویق می کند
پیتر استایوسانت اولین بار چای را از هلند به نیوآمستردام (نیویورک فعلی) امریکا وارد کرد ومهاجران این کشور ازنوشابه‌های چای استقبال کردند.
 
 
ورود چای به ایران
 
بر اساس اسناد ومدارک موجود،‌نخستین بار درسال 1262 شمسی مقارن سلطنت ناصرالدین شاه قاجار شخصی به نام حاج محمد حسین اصفهانی کشت چای را درایران آغاز کرد ولی به علل نامعلوم موفق نشد،‌تا اینکه در سال 1279 شمسی مرحوم حاج محمد میرزا کاشف السلطنه چایکار که در آن زمان ژنرال کنسول ایران د رهند بود با کار وتلاش درمزارع چای درهند موفق شد اصول وفنون چایکاری را بیاموزد، پس از آن با موافقت دولت هند دوهزار نهال را به ایران آورد وی با بررسی‌های قبلی بهترین محل کشت آن را زمین‌های حاصلخیر لاهیجان وتنکابن تشخیص داده بود،‌ شروع به کشت چای دراین دومنطقه کرد وموفق شد از آنها چای مرغوبی برداشت کند.
 
 
چای سیلان،‌کاهندو اسپالی
بزرگترین صادر کنند چای جهان
 
سریلانکا جزیره‌ای است هاره‌ای با زیبایی‌های خیره کننده دراقیانوس هند که قبلا با نام سیلان یا سیلان یا سراندیپیتی شناخته شده (سیلان در لغت به معنی سرزمین سبز است) این سرزمین جایی است منحصر به فرد که به علت شرایط اقلیمی و طبیعت متنوع خاص خود،برای کشت چای ایده‌آل است.
سری لانکا با صادرات به 130 کشور دنیا،بزرگ‌ترین صادر کننده چای درجهان به شمار می آید. بزرگ‌ترین بازارهای مزایده ،‌چای دنیا در کلمبو پایتخت سری لانکا برگزار می شود.
برگ‌های چای در طول سال در سری لانکا می رویند و تمام سال چرخ صنعت چای درگردش است.
 
هیات دولیت چای سیلان همیشه بر حفظ استاندارد کیفیت چای سیلان درتمامی مراحل تولید/فروش دربازار مزایده/ مخلوط کردن چای/ بسته‌بندی وصادرات آن محصول نظارتی با دقت کامل دارد.
چای سیلان بهترین چای دنیا است واین عنوان را مدیون یک قرن ونیم اعتبار وشهرت‌،کیفیت بالا،ویژگی‌های طبیعی وجغرافیایی وتنوع درطعم وعطر خود است.
سری لانکا یکی از بزرگ‌ترین صادر کنندگان چای به ایران طی 25 سال گذشته است.این خود بیان‌گر این است که ایرانیان طعم چای سیلان را به چای دیگر کشورها ترجیح می دهند و ایران همچنان به واردات چای سیلان ادامه می دهد. اتحادیه چای اروپا اعلام کرده است چای سری‌لانکا با درنظر گرفتن کم‌ترین آثار حضور مواد دفع آفات گیاهی پاکیزه‌ترین چای دنیا است.
 
هیات چای سیلان در راس صنعت چای سری‌لانکا زیر نظر وزارت کاشت وصنایع سری‌لانکا اداره می شود. ما از دولت ایران گله‌مندیم که نمی گذارد ما چلای سیلان را با بسته‌بندی‌های متنوع وارد ایران کنیم. بسته‌های زیر 30 کیلو نمی تواند وارد ایران شود. سری‌لانکا در صادرات چای به ایران،‌روسیه،عراق،امریکا،امارات و... رتبه اول را دارد.
رقبای ما درایران،‌هندوستان،کنیا،ویتنام و اندونزی هستند.
 
 
شرکت ایران دومو -علیرضا حشمتی پور
 
پاکت‌های چند لایه کاغذی تولید می کنیم
شرکت ایران دومو با پیشینه‌ای دیرینه با تلفیق تجربه وتکنولوژی گامی موثر درصنعت بسته‌بندی برداشته است.
این شرکت با ماشین‌آلات وتجهیزات متنوع قادر به تولید پاکت‌های چند لایه کاغذی با ظرفیت اسمی سالیانه 84 میلیون جلد برای صنایع غذایی،خوراک دام و طیور،‌پودرهای میکرونیزه خصوصا صنایع سیمان وکچ است.
انتخاب واستفاده از کاغذهای با کیفیت(entensible) به عنوان ماده اولیه همراه با به کارگیری ماشین‌ آلات اتوماتیک متضمن تولید مرغوب وبهینه است.
 
 
صنایع ماشین سازی تندر کرج-سعید سیار
 
قیمت وکیفیت قابل رقابتی داریم
6 سال است که به صورت مستقیم دراین شرکت فعالیت می کنیم واین شرکت 6 سال پیش به ثبت رسیده است. سابقه فعالیت ما دراین صنعت بیش از 20 سال است.
تا کنون دو دستگاه به قرقیزستان صادر کرده‌ایم. قیمت قابل رقابتی با ماشین‌آلات چینی داریم.
صنایع ماشین سازی تندر کرج با بهره از تکنولوژی روز ماشین سازان بزرگ صنعت بسته‌بندی دنیا نظیر doboy,tevopharm,aucouturier ماشین‌آلات مختلف بسته‌بندی وقالب‌های صنایع غذایی،‌بهداشیت ودارویی درایران وبا کیفیتی مناسب و با گارانتی و5 سال پشتبانی قطعی لوازم به شرکت‌های مختلف ارائه می کند.
ماشین‌آلات 20 میلیون را به قیمت 9 تا 10 میلیون عرضه می کنیم.
ماشین‌آلات این شرکت عبارتند از:
دستگاه سلفون کشی جعبه تمام اتوماتیک
دستگاه سلفون کشی جعبه نمیه اتوماتیک
دستگاه بسته‌بندی دنباله دار
دستگاه بسته‌بندی بیسکویت
 
 
کارخانه شرکت چای احمد
 
بهترین‌های چای دنیا را با ماشین‌آلات مدرن بسته‌بندی می کنیم کارخانه شرکت چای احمد تهران(با مسئولیت محدود) با به کارگیری آخرین تکنولوژی روز جهان درصنعت بسته‌بندی چای با نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات مدرن وتمام اتوماتیک در آذرماه 1385 طبق هماهنگی‌های انجام شده با شرکت چای احمد لندن به بهره‌برداری رسید وهم اکنون محصولات این واحد صنعتی تحت نظارت وزارت بهداشت و موسسه استاندارد کشور با کنترل دقیق کیفی مطابق با استانداردهای جهانی درانواع پاکتی و تی بگ درطعم‌ها وبسته‌بندی‌های گوناگون در دسترس مصرف کنندگان قرارمی دهیم.
 
محصولات پاکتی چای احمد شامل: چای سیلان،‌چای سیلان معطر، چای دارجیلینگ آسام،چای زرین هندوستان،‌چای معطر ممتاز،‌چای هل، چای رویال معطر،چای سبز است.
 
محصولات تی بگ چای احمد نیز چای سیلان معطر،چای نامبران وچای سبز مخصوص است.
 
 
بسته‌بندی شادمهر،وزیری
 
فاصله کیفیتی قیمتی ماشین آلات بسته‌بندی ایران با ماشین آلات اروپایی بسیار زیاد است.
شرکت صنایع بسته‌بندی شادمهر درسال 1370 تاسیس وشروع به فعالیت کرده است.
شرکت صنایع شادمهر توانسته درمدت 16 سال فعالیت خود به بالاترین سطح کیفیت ونوآوری دست یابد.
شادمهر تولید کننده ماشین آلات بسته‌بندی ونیز وارد کننده ماشین آلات شرکت معتبر دراین حوزه است. شادمهر به جای عقاب،‌میعاد،شهرزاد،بلدرچین و ... دستگاه‌های بسته‌بندی داده است. چای احمد هم از ماشین آلات این شرکت استفاده می کند.
 
شادمهر دستگاه‌های وارداتی را بر اساس نیاز مشتریان وارد می کند.صادرات شادمهر به بیش از 28 کشورجهان است.
کشورهای حوزه خیلج فارس،‌کشورهای تازه استقلال یافته آسیای میانه،کانادا،‌ونزوئلا از اهداف صادراتی ما هستند.دفتر تونس شرکت شادمهر نیاز کشورهای افریقایی را شناسایی می کند. مشکلات گمرکی از اهم مشکلات ماست. دستگاه‌ها را که 45 روز باید تحویل داده شود تا سه ماه تحویل آن طول می کشد.
درهر حال قطعات به کار گرفته شده در دستگاه‌های تولیدی شرکت شادمهر اکثرا از معتبرترین تولیدکنندگان خارجی تهیه شده است. ما به دستگاه‌های خود به قدری اطمینان داریم که ضخامت 30 ماهه وخدمات پس از فروش 15 ساله برای آن درنظر گرفته‌ایم.
 
تکنولوژی ماشین آلات ایرانی وماشین آلاتی که به ایران وارد می شود پایین‌تر از کشورهای اروپایی است وفاصله قیمتی آن را ماشین آلات داخل ایران 500تا 600 میلیون تومان است.مجله فناوری وبسته بندی
/ 0 نظر / 7 بازدید